Відповідно до п.3.ст.20 Закону України «Про освіту» органи місцевого самоврядування утворюють інклюзивно-ресурсні центри з метою проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дітей, надання психолого-педагогічних та корекційно- розвиткових послуг, а також забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами.
У п.3. Положення про інклюзивно-ресурсний центр зазначено, що «засновниками інклюзивно-ресурсних центрів є представницькі органи місцевого самоврядування територіальних громад, районні, міські, районні у містах (у разі їх утворення) ради.
Інклюзивно-ресурсний центр є юридичною особою, що утворюється як бюджетна установа.
Інклюзивно-ресурсний центр має рахунки в органах Казначейства, самостійний баланс, бланк із своїм найменуванням.
Засновник розробляє та затверджує установчі документи інклюзивно-ресурсного центру відповідно до вимог законодавства, у тому числі цього Положення.
У ст.142 Конституції йдеться, що «територіальні громади сіл, селищ і міст можуть об'єднувати на договірних засадах об'єкти комунальної власності, а також кошти бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, організацій і установ, створювати для цього відповідні органи і служби».
Відповідно до статті 143 Конституції: «Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; …. утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю».
Статтею 4 Закону України «Про співробітництво територіальних громад» передбачено, що територіальні громади мають право на:
1) делегування одному із суб’єктів співробітництва іншими суб’єктами співробітництва виконання одного чи кількох завдань з передачею йому відповідних ресурсів;
2) реалізацію спільних проектів, що передбачає координацію діяльності суб’єктів співробітництва та акумулювання ними на визначений період ресурсів з метою спільного здійснення відповідних заходів;
3) спільн е фінансування (утримання) суб’єктами співробітництва підприємств, установ та організацій комунальної форми власності - інфраструктурних об’єктів;
4) утворення суб’єктами співробітництва спільних комунальних підприємств, установ та організацій - спільних інфраструктурних об’єктів;
5) утворення суб’єктами співробітництва спільного органу управління для спільного виконання визначених законом повноважень.
У п.3. Положення про інклюзивно-ресурсний центр зазначено, що кілька засновників можуть прийняти спільне рішення про утворення інклюзивно-ресурсного центру та укласти договір про спільну діяльність або засновницький договір у порядку, визначеному законодавством. Сільські, селищні, міські ради можуть утворювати інклюзивно-ресурсні центри, забезпечувати та організовувати їх діяльність відповідно до Закону України “Про співробітництво територіальних громад”.
Відповідно до п.58 Положення про інклюзивно-ресурсний центр, затвердженого постановою КМУ № 545 від 12.07.2021, органи місцевого самоврядування:
Відповідно до п.58 Положення про інклюзивно-ресурсний центр , затвердженого постановою КМУ № 545 від 12.07.2021, органи місцевого самоврядування:
Хто розглядає скарги щодо діяльності ІРЦ?
У підпункті 1 пункту 55 Положення про інклюзивно-ресурсний центр, затвердженого постановою КМУ № 545 від 12.07.202, зазначено, органи управління освітою (обласних та Київської міської державних адміністрацій) розглядають звернення стосовно діяльності ІРЦ.
Ці ж органи управління освітою:
Методичне та аналітичне забезпечення діяльності інклюзивно-ресурсних центрів здійснюють ресурсні центри підтримки інклюзивної освіти та/або визначена МОН установа, що належать до сфери його управління». (Постанова КМУ № 545 від 12.07.2021)
Обласні ресурсні центри підтримки інклюзивної освіти створені у кожному обласному інституті післядипломної педагогічної освіти.
У п.56 Положення така установа визначена: «Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук»
Які повноваження щодо діяльності ІРЦ має Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук?
Постановою КМУ № 545 від 12.07.2021визначено, що Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук:
• розробляє методичні рекомендації щодо роботи фахівців ІРЦ, впровадження доказових методик у роботі з дітьми з ООП відповідно до категорій (типів) ООП (труднощів);
• здійснює науково-методичне забезпечення підвищення кваліфікації методистів центрів підтримки інклюзивної освіти, педагогічних працівників ІРЦ, закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти;
• проводить дослідження та поширення новітніх освітніх технологій з метою покращення роботи інклюзивно-ресурсних центрів;
• проводить аналіз застосування методик комплексного психолого-педагогічного супроводження осіб з особливими освітніми потребами, форм і методів навчання, технічних засобів тощо;
• організовує і проводить науково-методичні семінари, тренінги, конференції, конгреси, засідання за круглим столом та сприяє впровадженню сучасних форм і методів підготовки, підвищення кваліфікації методистів центрів підтримки інклюзивної освіти, фахівців інклюзивно-ресурсних центрів, педагогічних працівників закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та інших закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти.
Системний кваліфікований супровід дітей з особливими освітніми потребами належить до основоположних завдань ІРЦ і передбачає:
Відповідно до постанови КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами» № 765 від 21.07.2021 з 2022 року:
Відповідно до п.10 Положення про інклюзивно-ресурсний центр, затвердженого постановою КМУ № 545 від 12.07.2021, ІРЦ зобов’язаний:
У Законі України «Про соціальні послуги» визначені базові соціальні послуги, окремі з них можуть надаватися дітям з особливими освітніми потребами:
Згідно із Законом України «Про соціальні послуги» до основних соціальних послуг, що надаються при здійсненні соціальної роботи сім’ям, дітям та молоді, належать соціальна профілактика, соціальна реабілітація, соціальний супровід , консультування.
Соціальна підтримка передбачає здійснення заходів, спрямованих на:
Де знайти перелік корекційно-розвиткових занять і які фахівці повинні їх проводити?
Порядок та умови надання субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на надання держпідтримки особам з особливими освітніми потребами, затверджений постановою КМУ від 14.02.2017 № 88.
Примірний перелік додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг) для осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти викладений у додатку 1 до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 14.02.2017 № 88.
Перелік фахівців, які проводять (надають) додаткові психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття (послуги) з особами з ООП у закладах освіти надано у додатку 5 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 14.02.2017 № 88.